W pierwszej połowie marca grupa ośmiu uczniów klas trzecich, z kierunku technik informatyk, odbyła dwutygodniowy staż w Granadzie, w ramach projektu „Uczeń i mistrz na drodze do sukcesu – mobilność uczniów i nauczycieli zawodu ZSB w Rybniku”. Naszym partnerem ze strony hiszpańskiej, który zadbał o najmniejszy szczegół pobytu, była firma Europuente Spanish Projekt Partner. Przesympatyczna ekipa Europuente zapewniła uczniom nie tylko wsparcie merytoryczne, ale również zorganizowała program kulturowy.
Uczniowie odbywali swój staż w sześciu hiszpańskich firmach informatycznych o odmiennych profilach działalności – serwis sprzętu komputerowego, programowanie, tworzenie stron internetowych, tworzenie gier komputerowych, drukowanie 3D. Podczas stażu uczniowie mieli okazję przyjrzeć się funkcjonowaniu hiszpańskich firm, poznać oprogramowanie wykorzystywane w codziennej pracy i spróbować swoich sił podczas wykonywania powierzonych im zadań. Staż odbywany u hiszpańskojęzycznych pracodawców zmobilizował także młodzież do podstawowej komunikacji w języku hiszpańskim, którego tajniki zgłębiała podczas kursu językowego, zorganizowanego przez firmę Europuente. Nikt z nas nie ma już wątpliwości, co oznacza copiar, pegar, eliminar, imprimir i że nueva carpeta wcale nie znaczy nowy dywan 😉
Oczywiście nie samą pracą człowiek żyje. Granada to przepiękne miasto w południowej Hiszpanii, które w późnym średniowieczu było centrum ostatniego państwa muzułmańskiego na Półwyspie Iberyjskim. Mieszkaliśmy w starej części miasta u stóp słynnej Alhambry. Placeta de la Miga 3 – z pewnością każdy z nas zapamięta ten adres. Podobno jeśli nie widziało się Granady, to nie widziało się niczego, a jeśli miałoby się odwiedzić tylko jedno miasto w Hiszpanii – powinna to być właśnie Granada. Miasto mieliśmy okazję poznać nieco dogłębniej podczas wieczornych spacerów z naszą przeuroczą przewodniczką Kasią. Stara dzielnica Albaicín, czy miasto widziane z Mirador de San Nicolas czy Mirador de San Miguel, skapane w świetle księżyca, zrobiło na nas niesamowite wrażenie. Podobnie jak ośnieżone szczyty Sierra Nevada w tle, czy Alhambra – prawdziwa perełka architektoniczna, niezwykły zabytek arabskiego budownictwa w Europie, unikalny na skalę światową. Podczas jedynego wolnego weekendu mieliśmy okazję odwiedzić jeszcze dwie inne urokliwe miejscowości. Pierwszą z nich była Malaga, rodzinne miasto Pablo Picassa. Pogoda była dla nas na tyle łaskawa, że mogliśmy spędzić tam kilka chwil na plaży, a kilkoro z nas, tych odważniejszych, zanurzyła się w wodach Morza Alborańskiego, będącego częścią Morza Śródziemnego. Niedzielę spędziliśmy w wielokulturowej Kordobie. Oczywiście największe wrażenie zrobiła na nas Mezquita – przebudowany na katedrę meczet, jedno z najwspanialszych dzieł architektury islamu. Wyjazdy kulturowo-krajoznawcze do najważniejszych miejsc historycznych w Andaluzji, pozwoliły uczniom poznać nie tylko artyzm architektury i sztuki, ale również historię Europy w pigułce.
Wyjeżdżając na praktyki zawodowe do Hiszpanii, uczniowie mieli oni okazję w pełni czerpać z różnorodności kulturowej, którą gwarantuje fascynujący tygiel etniczny jakim jest Granada. Na dwa tygodnie przyjęliśmy za swój, andaluzyjski tryb życia, łącznie z popołudniową siestą. Mieliśmy okazję spróbować typowych tapas i wsłuchać się w dobiegające zewsząd dźwięki słynnego flamenco, wygrywane na gitarach przez lokalnych gitanos.
To tylko mały wycinek tego, co pozostało w naszych wspomnieniach…
Celem projektu było m.in. przygotowanie młodych ludzi do dalszej drogi edukacyjno-zawodowej w kraju i za granicą. Jesteśmy przekonani, że zdobyta przez młodzież wiedza oraz doświadczenie, nie tylko te stricte zawodowe, poszerzyły ich kompetencje zawodowe i z pewnością zaprocentują w ich dorosłym życiu. Nowe metody pracy, zupełnie odmienne podejście do zawodu, wpłynęły na poszerzenie horyzontów i pomogły w znalezieniu odpowiedzi na pytanie „Co chciałbym robić w przyszłości?” Do tego wszystkiego należy dodać przełamanie bariery językowej, poszerzenie słownictwa branżowego i niezliczoną ilość tzw. ‘umiejętności miękkich’, niezbędnych do funkcjonowania we współczesnym świecie…
To tylko niektóre z efektów, jakie uzyskali nasi uczniowie odbywając swój staż w Hiszpanii.
Przysłowie arabskie mówi: „Najlepszą szkołą jest doświadczenie”, my zaś zgodnie możemy potwierdzić, że pobieraliśmy nauki w tej najlepszej.
Tekst: Elżbieta Rafińska, opiekun grupy